Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

In de vernieuwde praktijk “onder den toren” zie je patiënten zich in het zweet werken onder het toeziend oog van Younnah en Ruben. Verder vind je er gewichtjes, rekkers en nog vele andere accessoires om stabiliteits- en mobiliteitsoefeningen mee uit te voeren. De visie bij Health in Progress is duidelijk zodra je de deur van de praktijk opent. De patiënt speelt hier een actieve rol in het revalidatieproces.

Het spreekt voor zich dat pijn een complex gegeven is. Bijvoorbeeld kniepijn kan voor de één veroorzaakt worden door een zwakke bilspier, bij de ander door enkelinstabiliteit of door nog tientallen andere mogelijkheden. Niet makkelijk dus voor een therapeut om de concrete oorzaak te achterhalen. Eens deze gevonden is hangt de slaagkans van het revalidatieproces af van een samenspel van factoren, waaronder de actieve rol van de patiënt zelf.

Zo is het genezen minstens even afhankelijk van wat de patiënt doet naast dat halfuurtje op de behandeltafel. Consequent de meegegeven oefeningen blijven doen, thuis of in de praktijk, stretchen (maar niet na het sporten, zoals u hier kon lezen) of rollen met een balletje. Ook de algemene raad over intensiteit van het sporten af- of opbouwen opvolgen draagt bij tot het herstelproces.

Vergelijk het zo’n beetje met koken. Je kan in de keuken staan met alle ingrediënten en het recept mooi voor je, maar als je zelf niet aan de slag gaat, komt die lekkere lasagne nooit op tafel.

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Op Paaszondag nam ik deel aan mijn eerste trailrun ooit! Kwestie van meer te doen dan enkel naar de Ronde van Vlaanderen te kijken. Het werd een topervaring van 26km in de heuvelachtige omgeving van Caromb in Zuid-Frankrijk.

Lees meer keyboard_arrow_right

MY IRONMAN 70.3

Wat een ervaring, wat een beleving! Na alle voorbereidingen moet het natuurlijk nog altijd gebeuren op de dag zelf. Vol spanning stond ik klaar aan de start.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geen tijd om te sporten tijdens de feestdagen?

Wat als sporten echt niet lukt tijdens de feestdagen? Wat doe je dan? Hier enkele tips om die lekkere hapjes en maaltijden toch met goede moed te kunnen aanvatten.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geloof jij nog in die goede voornemens?

Het is al midden december. De nachten zijn lang en de dagen zijn kort. Iedereen zit graag knus en warm binnen onder dat fleece dekentje. Sporten? Ach, dat nemen we wel terug op in de lente.

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x