Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Net na de operatie kan de ‘nieuwe knie’ niet veel verdragen. Ik herinner me nog goed mijn stage in Gasthuisberg te Leuven waar we elke woensdagmiddag de net geopereerde mensen informeerden over wat ze de dagen nadien mochten doen, maar ook wat ze zeker moesten vermijden.

In de praktijk merk ik dat die informatie niet altijd even goed gegeven wordt, of toch minstens dat de patiënten zeker niet voldoende ingelicht zijn. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de alertheid van iemand die net ontwaakt uit volledige narcose. Voor zij die dit nog nooit hebben meegemaakt: de eerste momenten die je wakker bent kan je best vergelijken met het effect van een stevig nachtje stappen. Je weet niet goed waar je bent, hoe je daar bent geraakt en hoelang je geslapen hebt.

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden. De lengte is afhankelijk van wat er van je lichaam verwacht wordt. De profvoetballer die terug op hoog niveau wil presteren zal een ander revalidatieschema krijgen dan de jonge moeder die wil kunnen joggen met haar vriendinnen.

De eerste weken na de operatie van je voorste kruisband

Toch zijn er bepaalde stappen die iedereen zal moeten nemen.

Vandaag overlopen we de eerste algemene ‘postoperatieve’ fase. Deze fase start de dag van de operatie en loopt tot het einde van de eerste maand. Het verschil tussen dag 1 en dag 30 is immens.

Meestal komt de cliënt - ik gebruik niet graag het woord patiënt, want na een operatie ben je beperkt maar niet ziek - binnen met een dikke gevoelige knie en 2 krukken.

Het doel tijdens de eerste maand is om een zo normaal mogelijk gangpatroon te bekomen. Je moet als het ware opnieuw leren stappen. Gelukkig gaat dit meestal snel. Om dit te realiseren moet het been natuurlijk vlot strekken en plooien. Bij lichte zwelling lukt dit meestal al na een kleine week. Indien de reactie van het lichaam heviger is zal dit iets langer duren. Tijdens deze periode wordt het gebruik van de krukken afgebouwd.

Terwijl je de eerste dagen met moeite alleen uit bed of naar de wc kan gaan. Zou de client na een maand in staat moeten zijn om vlot te wandelen en op één been te staan zonder hulpmiddelen. Zodra dit zonder problemen lukt kan de tweede fase starten. Dit bespreken we volgende week.

 

Maand 1

  • Dag 0-7: volledig strekken van het been.
  • Dag 8-21: normaal gangpatroon opbouwen en fietsen op hometrainer. Dit kan zodra het kniegewricht voldoende bewegingsbereik of range of motion (ROM) heeft.
  • Dag 22-28: rustig squatten en opbouw naar oefeningen op één been.
Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Op Paaszondag nam ik deel aan mijn eerste trailrun ooit! Kwestie van meer te doen dan enkel naar de Ronde van Vlaanderen te kijken. Het werd een topervaring van 26km in de heuvelachtige omgeving van Caromb in Zuid-Frankrijk.

Lees meer keyboard_arrow_right

MY IRONMAN 70.3

Wat een ervaring, wat een beleving! Na alle voorbereidingen moet het natuurlijk nog altijd gebeuren op de dag zelf. Vol spanning stond ik klaar aan de start.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geen tijd om te sporten tijdens de feestdagen?

Wat als sporten echt niet lukt tijdens de feestdagen? Wat doe je dan? Hier enkele tips om die lekkere hapjes en maaltijden toch met goede moed te kunnen aanvatten.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geloof jij nog in die goede voornemens?

Het is al midden december. De nachten zijn lang en de dagen zijn kort. Iedereen zit graag knus en warm binnen onder dat fleece dekentje. Sporten? Ach, dat nemen we wel terug op in de lente.

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x