Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures. Vaak is een domme val tijdens de jaarlijkse skivakantie of een 'foute' beweging tijdens het sporten de boosdoener.

Wat loopt er juist fout?

Die ‘foute’ beweging is een draaibeweging weg van je steunbeen. Tijdens deze beweging draait de knie niet mee maar knikt ze naar binnen. Hierdoor scheurt de voorste kruisband. Omdat niet iedereen zich kan voorstellen hoe dit eruit ziet, kan je kijken naar deze beweging bij NBA-ster Derrick Rose of voetballer Michael Owen.

Een gescheurde kruisband is een zware blessure. Niet enkel gaat ze meestal gepaard met enorme pijn en zwelling, maar de knie voelt ook zeer onstabiel aan. Als kinesist krijg ik hier veel vragen over: Wat nu? Moet ik geopereerd worden? Hoelang ben ik out? Zal ik er op termijn nog last van ondervinden?

De komende weken zal ik proberen deze vragen stuk voor stuk te beantwoorden.

Ben je nog jong, heb je sportieve ambities of moet je actief zijn op het werk? Dan mag je er zeker van zijn dat de chirurg een operatie zal voorstellen.

Mijn advies als sportkinesist?

Doen! Mijn motivatie hiervoor is niet om extra cliënten naar mijn praktijk te lokken. Wel omdat je voorste kruisband (wetenschappelijke literatuur: anterior cruciate ligament) zorgt voor de stabiliteit in je knie. Zonder deze stabiliteit vergroot de belasting op de andere structuren rond de knie. Belasting waar deze structuren niet voor gemaakt zijn, wat dan weer je risico op blessures vergroot. En dat is nu net wat ik als kinesist wil vermijden.

Heb je gescheurde kruisbanden, neem je herstel dan ernstig en probeer zo goed mogelijk te revalideren. Na een goede revalidatie zal je bij verdere sportieve activiteiten je knie minder belasten EN je zal sterker presteren dan voor je letsel.

Volgende week schrijf ik hoe deze revalidatie praktisch in zijn werk zal gaan.

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

Meer energie en een betere gezondheid. Willen we dat niet allemaal?

Is een positievere ingesteldheid krijgen en meer energie doorheen de dag voelen dan zo moeilijk?

Lees meer keyboard_arrow_right

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

De opbouwfase in de revalidatie na een voorste kruisbandletsel. (3/4)

In de tweede fase van de revalidatie ligt de focus op de controle en mobiliteit. De oefeningen verschuiven van gecontroleerd staan op beide benen naar staan op één been op een onevenwichtige oppervlakte.

Lees meer keyboard_arrow_right

De laatste revalidatie fase na een voorste kruisband letsel. (4/4)

Het eind komt stilaan maar zeker in zicht. Hoewel je nog minstens 2 maand te gaan hebt ervaar je in het dagelijkse leven weinig tot geen beperkingen meer.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Na mijn eigen eerste trail ervaring deel ik graag enkele tips.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x