Meer energie en een betere gezondheid. Willen we dat niet allemaal?

Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven zitten Vlaamse volwassenen tussen 18 en 64 jaar gemiddeld 8,3 uur per dag stil. De plaats waar we het meeste zitten, is op het werk, waar we maar liefst 70 procent al zittend doorbrengen. Ook de vrije tijd – vaak voor een scherm – wordt vaak al zittend doorgebracht. So what? Denk je misschien.

Bewegen tijdens en na het werk – een algemene richtlijn is 150 minuten per week aan matige intensiteit – kan je algemene gezondheid al verbeteren. 


Te lang zitten zorgt namelijk voor een hele resem aan negatieve gevolgen voor de gezondheid zoals heup- en schouderklachten, verhoogde bloeddruk, diabetes, obesitas en verhoogd risico op kanker. Niet alleen voor het lichaam is stilzitten nefast, ook voor het brein: zo zou minder zitten een duidelijke invloed hebben op het niet ontwikkelen van Alzheimer terwijl meer bewegen dan weer voor extra hersenactiviteit zorgt.

De boodschap mag duidelijk zijn: beweeg. (Als je dit al zittend aan het lezen bent, sta even recht en wandel wat rond alvorens verder te lezen.) Bewegen tijdens en na het werk – een algemene richtlijn is 150 minuten per week aan matige intensiteit – kan je algemene gezondheid al verbeteren. Het zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt en minder stress ervaart, waardoor je trouwens ook een betere werknemer kan worden. (Je mag nu trouwens terug gaan zitten hoor.)

Bel of vergader al wandelend, zet een alarm om de 20 minuten, neem de trap in plaats van de lift.


Werkgevers doen er overigens goed aan beweging en sporten bij hun werknemers te stimuleren. Die aanmoediging wordt door werknemers ook best geapprecieerd, waardoor ze een positievere ingesteldheid krijgen en meer energie doorheen de dag voelen. Regelmatig sporten ontwikkelt ook een pak competenties. Denk aan leadership skills die bij teamsporten aan bod komen. Of aan hoe een sportende persoon doelen durft te stellen voor zichzelf en de boost die iemands zelfvertrouwen krijgt wanneer die doelen behaald worden.

Health In Progress probeert van elk van haar patiënten een betere versie van zichzelf te maken, maar daar heb je zelf een groot aandeel in. Probeer doorheen de dag voldoende recht te staan: bel of vergader al wandelend, zet een alarm om de 20 minuten, neem de trap in plaats van de lift. Plan aan het begin van de week op welke avonden u gaat sporten en wanneer je met de fiets in plaats van de auto kan gaan. Je baas zal er blij om zijn. En je lichaam ook.

Meer energie en een betere gezondheid. Willen we dat niet allemaal?

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

De opbouwfase in de revalidatie na een voorste kruisbandletsel. (3/4)

In de tweede fase van de revalidatie ligt de focus op de controle en mobiliteit. De oefeningen verschuiven van gecontroleerd staan op beide benen naar staan op één been op een onevenwichtige oppervlakte.

Lees meer keyboard_arrow_right

De laatste revalidatie fase na een voorste kruisband letsel. (4/4)

Het eind komt stilaan maar zeker in zicht. Hoewel je nog minstens 2 maand te gaan hebt ervaar je in het dagelijkse leven weinig tot geen beperkingen meer.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Na mijn eigen eerste trail ervaring deel ik graag enkele tips.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x