Geen tijd om te sporten tijdens de feestdagen?

In mijn vorige post probeerde ik u ervan te overtuigen om vóór het zondigen te gaan sporten.

Zo kan je meer genieten van dat dessertje en bovendien ben je enkel in dat geval effectief zeker van je lichaamsbeweging. Want na het feest kan je plan om te sporten altijd nog doorkruist worden door andere activiteiten. Bovendien is uitstellen in deze periode geen goed idee: sporten in de winter is bij velen nu eenmaal moeilijker dan in de warme zomer.

Wat als sporten echt niet lukt? Wat doe je dan?

Hier enkele tips om gulzigheid te vermijden:

  • Zorg dat je niet op een feestje aankomt met een lege maag. Meestal zijn de eerste hapjes niet echt vullend en al zeker niet gezond. Je geraakt er niet door verzadigd, dus de verleiding om ervan te blijven eten is zeer groot.
  • Een standaardtip die nog steeds goed werkt is traag eten en goed kauwen. Logisch gevolg hiervan is dat je langer doet over minder voedsel. Ook je vertering zal door het betere kauwwerk vlotter verlopen. Je lichaam zal je hier dankbaar voor zijn.
  • Bekijk het familiefeest als gaan eten op restaurant. Je kan gerust een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert eten. Maar hou het dan wel bij 1 van elk. Laat je niet verleiden tot het meermaals bijnemen van een gerecht. Als je het toch niet kan laten om een tweede portie te nemen, probeer dan zeker de gezondste delen ervan eerst op te scheppen.
  • Probeer ook af en toe “nee” te zeggen. Gewoon aangeven dat je nog even pauze houdt zou voldoende moeten zijn om de vriendelijke nonkel te laten passeren. Als je na een onderbreking toch nog iets extra wil kan je dit nog altijd zelf gaan halen. Deze kleine moeite maakt de kans op een buitensporige extra portie al veel kleiner.
  • Uit onderzoek blijkt dat je meer zal eten als je meer eten ziet staan. Simpelweg met je rug naar de bijvultafel gaan zitten maakt de kans op overeten al kleiner.
  • Ook water helpt om je een voldaan gevoel te bezorgen, en op die manier de nood aan een extra portie weg te nemen.

Geniet van de feestdagen!

Be Healthy, Stay Active

Geen tijd om te sporten tijdens de feestdagen?

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Op Paaszondag nam ik deel aan mijn eerste trailrun ooit! Kwestie van meer te doen dan enkel naar de Ronde van Vlaanderen te kijken. Het werd een topervaring van 26km in de heuvelachtige omgeving van Caromb in Zuid-Frankrijk.

Lees meer keyboard_arrow_right

MY IRONMAN 70.3

Wat een ervaring, wat een beleving! Na alle voorbereidingen moet het natuurlijk nog altijd gebeuren op de dag zelf. Vol spanning stond ik klaar aan de start.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geloof jij nog in die goede voornemens?

Het is al midden december. De nachten zijn lang en de dagen zijn kort. Iedereen zit graag knus en warm binnen onder dat fleece dekentje. Sporten? Ach, dat nemen we wel terug op in de lente.

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x