De opbouwfase in de revalidatie na een voorste kruisbandletsel. (3/4)

Een (kruisband-)operatie ondergaan is een erg vreemde ervaring. Ons lichaam voelt de hele ingreep wel, maar kan de informatie niet doorgeven aan de hersenen. Daarom is het nodig rustig op te bouwen en voorzichtig om te springen met het herstel.

Hoe zit die voorste kruisband nu juist in elkaar?

Laten we de nieuwe voorste kruisband eens van naderbij bekijken. Die bestaat uit een van de hamstringpezen die tijdens de operatie is weggenomen aan de achterzijde van het been. Die pees wordt dan vooraan de knie bevestigd als nieuwe kruisband. Het weefsel speelt dus niet langer een actieve rol als spierpees, maar wel een passieve als stabilisator van de knie. Om die transformatie te ondergaan heeft de pees tijd nodig (tot 30 weken). Tussen week 6 en 12 is de nieuwe kruisband het zwakste. In die periode zal de knie en het lichaam steeds fitter aanvoelen maar moet er voorzichtig opgebouwd worden in de belasting.

In mijn vorige post had ik het over de eerste fase net na de operatie. Die duurt ongeveer een maand en als ze voorbij is zit het ergste erop. Zodra je terug vlot kan wandelen zonder krukken zal het 'ik ben net geopereerd en kan niets zelf doen'-gevoel snel afnemen.

Wat na die eerste maand revalidatie?

In de tweede fase ligt de focus op de controle en mobiliteit van het geopereerde been. De oefeningen verschuiven van gecontroleerd staan op beide benen naar staan op één been op een onevenwichtige oppervlakte. Daar waar trappen nog moeilijk gaan in de eerste weken zal er nu opgebouwd worden op een step.

Zodra de controle voldoende groot is gaan we over naar de derde fase. Hierbij concentreren we ons op het versterken van de spieren. Met de voorlopig zeer zwakke kruisband in het achterhoofd worden de oefeningen niet moeilijker gemaakt maar wel zwaarder. Je beenspieren worden op alle mogelijke manieren getraind. De hoeveelheid squats en lunges die je moet doen kan je beter niet tellen. Geloof me, het zijn er veel. Met het einde van maand 3 in zicht zal er ook al eens een springoefening worden toegevoegd. De echt functionele oefeningen komen erbij in de volgende fase, maar dit is voor volgende week.

Maand 2:

  • oefeningen op één been: ogen toe, reiken naar voorwerp of op balance matje
  • opstappen op kleine trede
  • balance board met beide benen
  • achterwaarts of zijwaarts wandelen
  • opbouw lunges

Maand 3:

  • oefeningen op één been met gewichten
  • balance board: squatoefeningen of staan op één been
  • lunges met gewichten
  • licht springen op trampoline met beide benen
De opbouwfase in de revalidatie na een voorste kruisbandletsel. (3/4)

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

Meer energie en een betere gezondheid. Willen we dat niet allemaal?

Is een positievere ingesteldheid krijgen en meer energie doorheen de dag voelen dan zo moeilijk?

Lees meer keyboard_arrow_right

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor. Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen?

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

De laatste revalidatie fase na een voorste kruisband letsel. (4/4)

Het eind komt stilaan maar zeker in zicht. Hoewel je nog minstens 2 maand te gaan hebt ervaar je in het dagelijkse leven weinig tot geen beperkingen meer.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Na mijn eigen eerste trail ervaring deel ik graag enkele tips.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x