Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor.
Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen? 

Dat herstel na een training uiterst belangrijk is, beseft Ruben maar al te goed nu hij volop aan het trainen is voor zijn volgende Ironman (hebt u zijn goed doel trouwens al gesponsord?). Naast voldoende slaap en de juiste voeding, zijn er natuurlijk nog andere manieren om herstel na een inspanning te bevorderen. Stretchen, een koud bad of massage: wat is nu het best? 

Wie een antwoord zoekt op deze vraag, loopt het risico door de bomen het bos niet meer te zien. Maar liefst 1693 studies (dat zijn veel bomen!) onderzochten welke herstelmethode het effectiefst is. Omdat niet elk onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde manier gebeurde, selecteerden onderzoekers van de universiteit van Poitiers de 99 meest betrouwbare studies.

In deze meta-analyse, die op 25 april 2018 in het vakblad Frontiers in Psychology verscheen, kwam naar voren dat de meest effectieve methodes actief herstel (rustig loslopen), massage, compressiekledij, ijsbaden en cryotherapie (blootstelling aan extreme kou) zijn. Stretchen komt echter niet naar voren uit al deze onderzoeken.

Opmerkelijk is dat spierpijn en vermoeidheid ook bleken te verdwijnen door het zogenaamde placebo-effect. Onderzoek wees uit dat atleten aangaven dat een ijsbad met speciale herstelolie (in feite gewoon badschuim, maar dat wisten de proefkonijnen niet) hun herstel bevorderde en stijfheid verminderde.

Conclusie is dan ook dat er betere methodes zijn dan dat old skool stretchen om te recupereren na een inspanning. Laat dat statische stretchen voortaan dus maar achterwege. Gooi liever wat ijsblokjes in bad, wandel nog een kwartiertje rond als actief herstel of als dat niet werkt laat u zich nog eens onder handen nemen bij Health in Progress ;-).

Bezint eer ge begint … te stretchen?

Wat mag je verwachten van de moderne kinesist?

De visie die bij Health in Progress hoog in het vaandel gedragen wordt, mag duidelijk zijn: de patiënt speelt een actieve rol in het revalidatieproces.

Lees meer keyboard_arrow_right

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Op Paaszondag nam ik deel aan mijn eerste trailrun ooit! Kwestie van meer te doen dan enkel naar de Ronde van Vlaanderen te kijken. Het werd een topervaring van 26km in de heuvelachtige omgeving van Caromb in Zuid-Frankrijk.

Lees meer keyboard_arrow_right

MY IRONMAN 70.3

Wat een ervaring, wat een beleving! Na alle voorbereidingen moet het natuurlijk nog altijd gebeuren op de dag zelf. Vol spanning stond ik klaar aan de start.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geen tijd om te sporten tijdens de feestdagen?

Wat als sporten echt niet lukt tijdens de feestdagen? Wat doe je dan? Hier enkele tips om die lekkere hapjes en maaltijden toch met goede moed te kunnen aanvatten.

Lees meer keyboard_arrow_right

Geloof jij nog in die goede voornemens?

Het is al midden december. De nachten zijn lang en de dagen zijn kort. Iedereen zit graag knus en warm binnen onder dat fleece dekentje. Sporten? Ach, dat nemen we wel terug op in de lente.

Lees meer keyboard_arrow_right

Wat mag je doen na de operatie van je voorste kruisband? (2/4)

Zodra je goed en wel wakker bent begin je aan een lang herstel. Gemiddeld genomen duurt een volledige revalidatie tussen de 6 en 9 maanden.

Lees meer keyboard_arrow_right

Revalidatie van de voorste kruisband (1/4)

Iedereen hoort wel eens van een gescheurde kruisband. Het is dan ook een van de meest voorkomende sportblessures.

Lees meer keyboard_arrow_right

Ben jij ook zo moe tegenwoordig?

Kleine oogjes, eindeloos geeuwen en een onmiskenbaar gebrek aan energie. Deze symptomen herkennen we allemaal als de weerslag van een slechte nachtrust.

Lees meer keyboard_arrow_right

Stilzitten kost geld, veel geld.

De negatieve fysieke gevolgen van de alomtegenwoordige passieve levensstijl kent iedereen ondertussen. Nu berekenden wetenschappers ook de financiële gevolgen.

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x