De laatste revalidatie fase na een voorste kruisband letsel. (4/4)

29 december 2016

De laatste revalidatie fase na een voorste kruisband letsel. (4/4)

Het einde van je lijdensweg komt stilaan maar zeker in zicht. Vanaf maand vier start de laatste revalidatiefase. Hoewel je nog minstens 2 maand te gaan hebt ervaar je in het dagelijkse leven weinig tot geen beperkingen meer, tenzij je een professionele sporter bent.

De mobiliteit van je geopereerde been is nu even groot als dat van je andere been. De bosubal heeft nog weinig geheimen voor je. En na een dagje slenteren door de winkelstraten plof je graag in de zetel. Ditmaal niet meer door een opspelende knie, maar gewoon omdat het een vermoeiend dagje was.

Sommige minder sportieve cliënten vragen zich na 3 à 4 maanden vaak af wat er dan nog zal gebeuren de laatste maanden. Alle dagdagelijkse handelingen hebben ze op dat moment tenslotte al onder de knie. Toch raad ik als sportkinesist sterk aan om minstens 6 maanden te revalideren, ook zij die niet veel aan sport doen.

Het idee hierachter is dat je na 3 à 4 maanden net voldoende gerevalideerd bent om in het dagelijks leven normaal te presteren. Maar als je op dat moment stopt met revalideren zal je bewegingsvrijheid mogelijk beperkt zijn tot enkel en alleen die dagdagelijkse activiteiten. Zodra je meer doet dan een rustige wandeling neem je een risico.

Een sportman die wedstrijden beslecht bouwt die laatste twee maanden sowieso verder op om twee redenen. Enerzijds om een goede prestatie te leveren en anderzijds om blessurevrij te blijven tijdens zijn inspanningen. Hoe getrainder je bent, hoe minder impact de wedstrijd heeft op je lichaam. Het doel is dus om altijd sterker zijn dan voordien en daarom heb je die 6 maanden nodig.

Wat je nu concreet gaat doen die laatste maanden hangt sterk af van wat je uiteindelijke doel is.

Zeker is dat springoefeningen en loopvormen helpen opbouwen tot een normaal looppatroon. De oefeningen van de laatste maanden zorgen ervoor dat het gevoel in je geopereerd been voldoende stevig is. Hierdoor kan je op een periode van drie weken omschakelen van loopvormen binnen tot effectief loopwerk buiten in het park.

Hierna volgt de fase waarin er rotaties in de bewegingen worden gestoken. Tot dusver was alles rechtdoor en met weinig risico op een uitlokkende torsie in de knie. Vanaf maand vijf wordt deze rotatie terug opgebouwd. Je gaat naast lopen ook veel springen in alle mogelijke vormen. Vooruit, achteruit, links, rechts, twee benen, een been, rechtdoor, draai van 180°, … Alles komt aan bod.

Ook de echt sportspecifieke oefeningen komen in deze fase ten volle aan bod. De kloof tussen de revalidatie en een normale training op je club wordt zo klein mogelijk gemaakt. Je zal ook geleidelijk terug je gangbare clubtrainingen mogen opstarten in overleg met je coach.

Zo is na 6 tot 9 maanden je revalidatie afgerond en kan je het risico op een nieuwe blessure maximaal beperken.

 

Maand 4:

  • Opbouwen van het lopen: trampoline, loopband, buiten
  • Springvormen: beide benen, trampoline, rotaties
  • Achterwaarts lopen

Maand 5:

  • Springvormen met stepje vooruit en achteruit
  • Lopen zijwaarts, acht-vorm en richtingsveranderingen
  • Rustige sportspecifieke oefeningen

Maand 6:

  • Eénbenige sprongen op trampoline, balance matje, step, balance board
  • Normaal tempo sportspecifieke taken
  • Loopoefeningen met explosieve richtingsveranderingen
  • Opnieuw opbouwen van de trainingen in de club

Health in Progress

Website by