Bezint eer ge begint … te stretchen?

Sinds 1 januari sporten we allemaal iets intensiever dan ervoor.
Maar hoe kunnen we zorgen dat we ook goed herstellen? 

Dat herstel na een training uiterst belangrijk is, beseft Ruben maar al te goed nu hij volop aan het trainen is voor zijn volgende Ironman (hebt u zijn goed doel trouwens al gesponsord?). Naast voldoende slaap en de juiste voeding, zijn er natuurlijk nog andere manieren om herstel na een inspanning te bevorderen. Stretchen, een koud bad of massage: wat is nu het best? 

Wie een antwoord zoekt op deze vraag, loopt het risico door de bomen het bos niet meer te zien. Maar liefst 1693 studies (dat zijn veel bomen!) onderzochten welke herstelmethode het effectiefst is. Omdat niet elk onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde manier gebeurde, selecteerden onderzoekers van de universiteit van Poitiers de 99 meest betrouwbare studies.

In deze meta-analyse, die op 25 april 2018 in het vakblad Frontiers in Psychology verscheen, kwam naar voren dat de meest effectieve methodes actief herstel (rustig loslopen), massage, compressiekledij, ijsbaden en cryotherapie (blootstelling aan extreme kou) zijn. Stretchen komt echter niet naar voren uit al deze onderzoeken.

Opmerkelijk is dat spierpijn en vermoeidheid ook bleken te verdwijnen door het zogenaamde placebo-effect. Onderzoek wees uit dat atleten aangaven dat een ijsbad met speciale herstelolie (in feite gewoon badschuim, maar dat wisten de proefkonijnen niet) hun herstel bevorderde en stijfheid verminderde.

Conclusie is dan ook dat er betere methodes zijn dan dat old skool stretchen om te recupereren na een inspanning. Laat dat statische stretchen voortaan dus maar achterwege. Gooi liever wat ijsblokjes in bad, wandel nog een kwartiertje rond als actief herstel of als dat niet werkt laat u zich nog eens onder handen nemen bij Health in Progress ;-).

Health in Progress

Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x