5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

02 april 2018

5 tips voor beginnende trailrunners van een beginnende trailrunner.

Naar jaarlijkse gewoonte gaan mijn vrouw en ik rond deze periode naar Zuid-Frankrijk om haar grootouders te bezoeken. Toevallig of niet werd er op paasdag een trailrun georganiseerd vanuit het dorp waar we verbleven. :D
 
Impulsief schreven we ons in. Mijn vrouw voor de 13km en ik voor de 26km. Pas nadien besefte ik dat ik enkel in volle voorbereiding voor mijn Ironman vorig jaar deze afstand al gelopen had. Het feit dat mijn trainingsintensiteit de laatste maanden een stuk lager lag dan normaal schrikte me niet af. Het lukt me wel dacht ik.

Na een snelle start was het een tijdje zoeken naar het goede ritme. Er was een constante wisseling van berg op, berg af, looppadjes en losliggende rotsstenen. Snel leerde ik dat afdalen niet gewoon rustig naar beneden lopen is. Ik werd soms letterlijk omvergelopen tijdens de afdalingen.
 
Tijdens de run leerde ik ook dat wandelen soms niet alleen noodzakelijk is, maar ook dat je kan wandelen met een hartslag van 180. :-o
 
Buiten dat ik fysiek diep moest gaan om de finish te halen was het echt een topervaring.
Alles zat er in: een prachtig uitzicht, stevig klimmen, risicovol afdalen, kruipen over rotsen om niet in de rivier te vallen, oudjes die me belachelijk maakten door me zonder veel moeite achter te laten en een schreeuwende vrouw aan de finish. Zeker voor herhaling vatbaar. Mogelijk wel met een beetje voorbereiding volgende keer.
 
Toch mag ik trots zeggen dat ik de 26km heb kunnen afleggen tegen een gemiddelde van 10km/u.
Voor zij die nu ook eens een trailrun willen proberen heb ik nog 5 tips:
1.    Trailrunning is niet te vergelijken met lopen in het park, de intensiteit wisselt constant dus probeer dit in de voorbereiding in te bouwen.
2.    Wandel wanneer nodig, blijven lopen verbruikt meer energie en helpt je niet echt sneller vooruit.
3.    Indien je voldoende getraind bent geloof dan in je gevoel. Je hartslag varieert enorm tijdens het op en aflopen dus probeer hier niet op te focussen.
4.    Enkelstabiliteit is een must. Minstens 5x kon ik zwaar gevallen zijn moest mijn enkelstabiliteit niet in orde geweest zijn.
5.    Je loopt in een bosrijke omgeving met veel uitstekende takken. Dus als je even kaal bent als ik stoort een hoofddeksel zeker niet. :D

Health in Progress

Website by